مطالعه

می خواهم لذت ببرم اما نمی توانم

يكشنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۷ ق.ظ

همان مقدار از نَعَماتی که ما مطَلِع هستیم، میبینیم که خیلی برایمان لازم وضروری است و اگر نباشد حقیقتاً زندگی مان مختل می شود، مثلا فرض بفرمائید اگر ما چشم نداشته باشیم، چه اتفاقی می افتد؟! دیگر هیچ کدام از زیبائی های دنیا را نخواهیم دید و……زندگی برایمان سخت وبی معنا می شود، یا مثلا اگر دست نداشته باشیم، پا نداشته باشیم، خیلی از کارها را نمی توانیم انجام بدهیم نه اینکه نخواهیم بلکه نمی توانیم، مثلا کسی که دست ندارد، می خواهد، خودش غذا بخورد اما نمی تواند،شما اگر به کسی که خدائی ناکرده سرطان دارد و دکتر جوابش کرده و لحظات آخر عمرش باشد بگوئید بیا باهم برویم تفریح، برویم از بهترین جاهای ایران دیدن کنیم و لذت ببریم،او در جواب می گوید چه تفریحی؟! چه لذتی؟!حقیقتاً این فرد مریض، دوست دارد و می خواهد از لذائذ دنیا لذت ببرد اما دیگر نمی تواند.
به طور کلی کسی که از سلامتی کامل جسمانی برخوردار نباشد لذت نمی برد از آنچه که یک فرد سالم لذت می برد. بنابراین ،سلامتی جسمانی انسان یکی ازبزرگترین نعمات الهی است که باید قدرآن را بدانیم و شکر آن را بجا بیاوریم.
آیات و رویات فراوانی داریم که می فرمایند همان طور که جسم انسان مریض و افسرده و بی حال می شود، قلب انسان هم یک وقتا مریض و بی حال می شود. امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه حکمت ۹۱ می فرمایند:
انَّ هذِهِ القُلُوبَ تَمَلُّ کَما تَمَلُّ الابدانُ، قلب ها مریض و افسرده می شوند همان گونه که بدن ها مریض می شوند.
بنابراین همان طور که بدن انسان اگرمریض بشود لذت نمی برد از آنچه که بدن سالم لذت می برد، قلب انسان هم اگر مریض بشود دیگر لذت نمی برد از آنچه که قلب سالم لذت می برد. نقل شده جوانی به عارفی گفت: ببخشد حاج آقا یه سؤالی داشتم، شما چه طوری لذت خواب سحر را رها می کنید و بلند می شوید و نماز شب می خوانید؟؟!! آن عارف هم در جواب فرمود، اتفاقاً من هم از شما یک سؤالی داشتم شما چگونه لذت نماز شب را رها می کنید و می خوابید؟؟!!
قلب مریض نمی تواند از نمازلذت ببرد، نمازی که امام حسین علیه السلام فرمود من به نماز عشق می ورزم.
قلب مریض نمی تواند از سحر و نماز شب لذت ببرد.
قلب مریض نمی تواند از ماه مبارک رمضان لذت ببرد، ماهی که نفس کشیدن انسان درآن ، تسبیح محسوب می شود، ماهی که در آن خوابیدن عبادت و هر دعائی مستجاب می شود، ماهی که سراسر رحمت و مغفرت ومحبت است.
امیرالمؤمنین علیه السلام راه علاج مریضی قلب را در این می دانند که انسان سراغ حرف های حکمت آمیز برود. فاَبتَغوا لَها طرائِفَ الحِکَم، بشتابید به حرف های حکمت آمیرز
انصافاً اگر قلب انسان که به تعبیر مرحوم علامه طباطبائی (ره) همان جان و روان و باطن و درون آدمی است، سالم بشود از تمام اُموراتِ زندگی خود چه مادی و چه معنوی بهترین لذت ها را خواهد برد.
در این ماه مبارک رمضان ، خصوصاً شب های قدری که در پیش است فرصت بسیار مناسبی است برای اینکه قلب های مریض شفاء بگیرد تا انسان بتواند اززندگی دنیا و آخرت بهترین لذت ها را ببرد. انشاءالله.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۱
Roholla ataei

نظرات  (۳)

۲۱ تیر ۹۴ ، ۱۱:۱۲ علی مهدی زاده
سلام خوبی؟ممنون میشم به وبلاگ من سربزنی چون ازین وبلاگ های سرگرمی یا وقت پر کن نیست. میتونی تمام سخنرانی های استاد رائفی پور رو دانلود کنی که مطمئنم پشیمون نمیشی. ((یامهدی ادرکنی))
۲۱ تیر ۹۴ ، ۱۱:۱۴ علی مهدی زاده
سلام خوبی؟ممنون میشم به وبلاگ من سربزنی چون ازین وبلاگ های سرگرمی یا وقت پر کن نیست. میتونی تمام سخنرانی های استاد رائفی پور رو دانلود کنی که مطمئنم پشیمون نمیشی. ((یامهدی ادرکنی))
۲۱ تیر ۹۴ ، ۱۱:۱۵ علی مهدی زاده
سلام خوبی؟ممنون میشم به وبلاگ من سربزنی چون ازین وبلاگ های سرگرمی یا وقت پر کن نیست. میتونی تمام سخنرانی های استاد رائفی پور رو دانلود کنی که مطمئنم پشیمون نمیشی.
parandegon.blogfa.com
 ((یامهدی ادرکنی))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی