مطالعه

۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است


نرمش و انعطاف و مانور هنرمندانه و قهرمانانه در همه عرصه های سیاسی، یک کار مطلوب ومورد قبولی است ،لکن این مانور هنرمندانه نباستی به معنای عبور از خط قرمز،برگشت از راهبردهای اساسی،یا بی توجهی به آرمانها باشد؛اینها راباید رعایت کرد. البته هر دولتی ،هرشخصی،هر شخصیتی،روشهائی دارند،ابتکاراتی دارند،این ابتکارات را انجام خواهند داد وکار پیش خواهد رفت.

من کاملاً خوش بین هستم و معتقدم مشکلاتی که وجود دارد ، اعم ازمشکلات اقتصادی،یا مشکلات سیاسی،یا مشکلات امنیتی و اهمّ از همه آنها مشکلات فرهنگی که عمیق تر و مهم تراز مشکلات اقتصادی است –اگرچه ممکن است فوریت بعضی از کارهای اقتصادی بیشترباشد-همه ی این مشکلات قابل حل و راه قابل پیمودن است. از خداوند متعال می خواهم که کمک کند.

این مطالب بخشی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سال 92 بود.

بنابراین طبق فرمایشات رهبری نرمش قهرمانانه و انعطاف در برابردشمن یک چیز است که لازم وضروری هم می باشد و انحراف هم چیز دیگری است که به شدت باید از آن پرهیز کرد.

انحراف زمانی اتفاق می افتد که ما ازمسیراصلی خود خارج شده و ازخطوط قرمز ترسیم شده عبور کنیم، که اگر خدائی ناکرده ما در تعاملات جهانی خود خواسته یا نا خواسته ازمسیر با ارزش خود منحرف بشویم نه تنها به منافع ملی خود به هیچ عنوان دست پیدا نخواهیم کرد بلکه تمام پیشرفت هائی را هم که با زحمت های طاقت فرسا به دست آورده ایم باید دو دستی تقدیم دشمن کنیم.

درقضیه مذاکراتی که انجام شد دقیقاً همین نکته هائض اهمیت است که انعطاف آری اما انحراف خیر، که البته قبول داشتن این نکته بسیار مهم و حیاتی،در عمل باید خود را نشان دهد و گرنه در زبان که هیچ کس نمی گوید من از مسیر درست منحرف شده ام چراکه اگر بگوید قطعاً منفور عموم مردم خواهد شد.

رهبری نظام بخصوصِ مذاکرات هسته ای با شش کشور جهان خطوط قرمزی را مشخص کردند و بارها آن خطوط را به سمع و نظر مردم و مسئولین رساندند و در بررسی برجام که این روزها در حال انجام است باید با دقت تمام ملاحظه کرد که آیا آن خطوط قرمز به طور کامل رعایت شده است یا خیر؟!

مثلاً یکی ازخط قرمزهائی که بارها و بارها رهبری آن را صریحاً بیان کرده اند این بوده است که مذاکرات صرفاً در مسائل هسته ای است ولاغیر....

خب حالا اگر ما مسائلی را در برجام به هر دلیلی مشاهده کردیم که غیر ازمسئله ی هسته ای است مثلاً به مسائلی پیرامون موشکی و ارسال سلاح پرداخته شده باشد،قطعاً عبور از خط قرمز محسوب می شود و مورد قبول ملت و مجلس و نظام نخواهد بود.

اگر چنین چیزی مشاهده شد بدون هیچ گونه ملاحظه ای سریعاً باید این قسمت از برجام مردود اعلام شود نه اینکه حالا بحث و گفتگو بشود که  در قطعنامه 1929 درباره ی موضوع موشکی وارسال سلاح چه مسائل خطرناکی مطرح شده است !! و چه ممنوعیت های تسلیحاتی علیه ملت ایران وضع شده است و ما توانسته ایم در این برجام آن ممنوعیت ها را تبدیل کنیم به محدویت و........

مگرقرار بود که مذاکرت پیرامون مسائل موشکی و تسلیحاتی باشد که گفته می شود ما آن ممنوعیت ها را تبدیل کرده ایم به محدودیت؟؟!!!

مگر مذاکرات صرفاً در مسائل هسته ای نبود؟! پس دیگر این بحث ها برای چیست؟

محدودیت 5 ساله ارسال سلاح و بحث هائی پیرامون موشک بالستیک چه ربطی به مسائل هسته ای دارد؟؟!!

واگر این قسمت از برجام خدائی ناکرده به تصویب برسد برای ایران الزام آورخواهد بود ودر صورت انجام  ندادن نقض تعهد محسوب می شود وتبعات خطرناک خودش را به همراه خواهد داشت و دیگر حرف های شعاری مثل اینکه ما به هر کشوری که بخواهیم سلاح می فروشیم و از هر کشوری هم بخواهیم سلاح می خریم و از هیچ کس هم اجازه نخواهیم گرفت، پوچ و بی ارزش خواهد بود و حتی دیگراین حرف ها مصرف داخلی هم نخواهد داشت چه به برسد به این که در عرصه بین الملل اهمیتی داشته باشد.

این مطلب یکی از خطوط قرمز نظام بود و خطوط قرمز دیگری هم وجود دارد که آنها را باید در تک تک عبارت های برجام ملاحظه کرد که رعایت شده است یا خیر نه در سخنرانی ها و گفتگوها.

به امید آن روزی که با دقت کامل و بدون ملاحظه ی مسائل حزبی و گروهی برجام بررسی شود تا منافع ملی و امنیتی حفظ شود  و روز به روز شاهد پیشرفت نظام جمهوری اسلامی باشیم انشاءالله.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۴ ، ۱۸:۳۱
Roholla ataei

آنچه که جناب سیدعباس عراقچی عضوء ارشد تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی ویژه خبری در رسانه ی ملی با صراحت فرمودند این بود که ارتش و سپاه و بسیج راه حمله ی نظامی آمریکا را به میهن عزیزمان ایران مسدود کرده بود، و مقاومت بی نظیر ملت شریف ایران حربه ی تحریم ظالمانه آمریکا بر علیه ایران اسلامی را بی اثر کرده بود، بنابراین تنها راه آمریکائی ها مذاکره ی با ایران بود.
این حرفی بود که جناب آقای عراقچی بصراحه فرمودند و کاملاً هم حرف درستی است.این حرف، حرفی است که مشابه آن را بارها و بارها مقام معظم رهبری در مناسبت های گوناگون به آن اشاره کرده اند، در سال ۹۱ در دیدار با مردم آذربایجان معظم له فرمودند:
…..
ما البته درک میکنیم چرا آمریکائی ها این روزها بازمجدداًمسئله ی مذاکره را هی تکرار می کنند،هی میگویند پشت سرهم به زبان های گوناگون ؛میفهمیم علت چیست. به قول خودِ آمریکائی ها،سیاست خاورمیانه ای آنها دچار شکست شده. آمریکا در سیاست های خود در این منطقه ، دچار شکست است. احتیاج دارند به اینکه یک برگ برنده ای را به قول خودشان رو کنند؛
این برگ برنده ازنظر آنها عبارت است از اینکه : نظام جمهوری اسلامیِ انقلابیِ مردمی را،بکشانند پای میز مذاکره؛به این احتیاج دارند.
بنابراین فرمایش جناب آقای عراقچی را بارها و بارها رهبری نظام مُتذکر شده اند.
خب حالاحرف ما و سوال ما این است که طبق فرموده خودتان تنها راهِ آمریکا مذاکره بود ،آیا تنها راه ما هم مذاکره بود؟؟!!!!آمریکا در برابر ملت غیور و شریف ایران ،هم از جهت نظامی و هم از جهت سیاسی به بمب بست خورده بود وبه مذاکره احتیاج داشت ، نه ملت ایران که حالابخواهیم با مذاکرات از بمب بست وبحران خارج شویم!!! پس چرا مذاکره کردیم؟!
داعیه داران مذاکره ی با آمریکا ،تنها دلیل مذاکره را رفع تحریم های ظالمانه اعلام کرده اند
خب خودتان که می فرمائید مقاومت مردم ایران تحریم ها را بی اثر کرده بود، پس دیگر چرا مذاکره؟؟!!
به نظر می رسد که اولین و بزرگ ترین امتیازی که به آمریکاهائی ها دادیم همین بود که پیشنهاد مَکّارانه ی آنها را در خصوص مذاکره که خیلی هم اصرار می کردند قبول کردیم ،چراکه باقبول مذاکره، آمریکائی ها یک کار تبلیغاتی سنگینی را در سطح دنیا برعلیه ما آغاز کردنند و آن این است که به جهانیان و خصوصاً ملت های مسلمان القاء می کنند که ببینید این نظام جمهوری اسلامی با آن سرسختی،اما عاقبت مجبور شد بیاید باب مصالحه وگفتگو را با ما باز کند. وقتی ملت ایران اینجور است ، شماها چه می گوئید ؟! بنابراین اولین و بزرگترین امتیاز را به مجرد قبول مذاکره ، ما به طرف آمریکائی ها دادیم.
شاید داعیه داران مذاکره ی با آمریکا که متأسفانه تنها راه حل مشکلات اقتصادی را مذاکره می دانند در جواب ما بگویند این چه حرفی است که می گوئید قبول مذاکره باآمریکا اولین امتیازی بود که ما به آنها دادیم!! اتفاقاً بزرگترین امتیازی بود که ما کسب کردیم چرا که به دنیا ثابت کردیم که ما اهل گفتگو و مصالحه هستیم ،اهل تفاهم هستیم نه تخاصم.
که البته ماهم در جواب می گوئیم ،بله اینکه ما منطقی بودن ومُصلِح بودن خود را به دنیا ثابت کرده ایم حرفِ کاملاً درستی است، اما ملت شریف ایران ۳۶ سال است که منطق صلح و صفای خود را به دنیا ثابت کرده است البته اگر دنیا را خلاصه نکنیم درآمریکا که چه بسا برای آمریکا هم این مطلب اَظهَرُمِن الشمس است که ایران اسلامی اولاً وبالذات اهل تفاهم است نه تخاصم اما اگر هرکسی در هر کجای عالم بخواهد با اوخصمانه برخورد کند،جواب شدیدتری دریافت خواهد کرد،واین هم دقیقاً مُنطَبِق با دستور قرآن است که می فرماید اَشِداءُعَلی الکُفار.
بنابراین ملت شریف و قهرمان ایران اسلامی ،صدق وصفای خود را در طول این ۳۶ سال به دوست و دشمن در سرتاسرعالم ثابت کرده است دیگر چه لزومی داشت در مذاکرات این کار را انجام دهیم ؟! آیااین کار تحصیلِ حاصل به نظر نمی آید؟!
یکی ازدلائل واضح این مدعی که جمهوری اسلامی اهل صلح وصفاست این است که جمهوری اسلامی تا کنون به کدام کشور حمله ی نظامی کرده است؟!
حق کدام کشوررا پایمال کرده است؟!
خب بله ملت ایران دربرابر متجاوزگر می ایستد.
زیر بار حرفِ زورِکسی نمی رود.
سخنان بی اساس و بی منطق کسی را نمی پذیرد.
به زیاده خواهان و بدخواهان باج نمی دهد.
که البته حقیقتاً این عقیده وسلیقه ی ملت ایران ونظام مقدس جمهوری اسلامی کاملاً مُنطَبِق با عقل و فطرت هر انسان آزادی خواه است.
خب حالا یک ملت و یک نظام بااین منطق بی نظیر ومستحکم خود چگونه می شود که با افرادی بی منطق و زورگو که در حین مذاکره هم به جای زبان تکریم با زبان تحریم و تهدید حرف می زنند، مذاکره و بالاتر از آن مصالحه کند؟!
آمریکائی ها بلافاصله بعد از توافق ژنو نه تنها تحریم ها را برنداشتند بلکه تشدید کردند. و مجدداً بعد از بیانیه لوزان، ایران اسلامی را تهدید به حمله نظامی کردند و همچنین بعد از جمع بندی مذاکرات دروین رسماً رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد همچنان دشمنی ما با ایران ادامه دارد و برخی از مسئولین آمریکاهم بحث گزینه نظامی را مطرح کردنند. و همچنین بحث تحریم ها را.
حقیقتاً در چنین شرایطی اگر بگوئیم یکی از دستاوردهای بزرگ مذاکرات هسته ای این بود که تخاصم بین ایران وآمریکا تبدیل شده است به تفاهم ، به نظر می رسد حرفی نسنجیده و بی اساس باشد.
که البته بحمدالله این تناقض گوئی ها و تناقض کاری های آمریکا ، بیش از پیش ملت ایران را به آنها بی اعتماد خواهد کرد و چهره ی مُزَوِرانه و مَکارانه ی آمریکا را بهتر خواهد دید انشاء الله.
این بحث ادامه دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ مرداد ۹۴ ، ۱۹:۱۱
Roholla ataei