مطالعه

خانوم حجابتو درست کن!!!!به توچه

جمعه, ۲۷ آذر ۱۳۹۴، ۰۹:۱۸ ب.ظ

خانوم حجابتو درست کن!!!!به توچه

خانوم حجابتو درست کن.

به توچه ،تونگاه نکن.

اصلاً دوست دارم اینجوری بیام تو خیابون، تو چیکار داری؟؟!!

شاید برای بعضی ازافراد مذهبی جامعه این مسأله پیش آمده باشد که وقتی با بعضی از مظاهر فساد مِن جمله با فرد بدحجاب مواجه شده و نهی ازمنکرمی کنند،متأسفانه عکس العملی نامناسب دیده و چه بسا باچالشی جدی مواجه شده باشند.

متأسفانه یکی از بزرگ ترین فرائضی که به نظر می رسد در جامعه اسلامی ما به فراموشی سپرده شده و یا به غلط عرضه شده است ،فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکراست، آنقدر این فریضه ازاهمیت بالائی برخوردار است که امیرالمؤمنین علی علیه السلام درحکمت 374 نهج البلاغه می فرمایند

وماأعمالُ البِرِّ کلُّها والجِهادُ فی سبیل الله،عندالامرِبالمعروف والنَّهی عن المُنکرإِلاّکَنَفثَةٍ فی بَحرٍلُجِّیٍ

تمام اعمال نیکو و جهاد فی سبیل الله در برابرامر به معروف ونهی از منکر همانند قطره ی آبِ سر سوزنی است در برابر اقیانوس بی کران.

خیلی عجیب است که امیرالمؤمنین علیه السلام تمام فرائض و نیکی ها حتی جهاد فی سبیل الله را تشبیه می کنند به قطره ی آب سرسوزن و امر به معروف ونهی ازمنکر را تشبیه می کند به  اقیانوس بی کران.

قطعاً این فرمایش حضرت امیراهمیت بالای این فریضه را می رساند چراکه اگر امر به معروف و نهی از منکر نباشد هیچ کدام از فرائض در جامعه محقق نخواهد شد. یعنی اگرامربه معروف ونهی ازمنکر در جامعه ای ترک شد،نماز و روزه و حج و جهاد و ....به طور کلی تمام معروف ها در جامعه ترک خواهد شد.

مقام معظم رهبری می فرماید:

عوامل بقا را در اسلام مشاهده کنید!یکی ازعوامل بقا،همین عاشورا است ویکی دیگراز عوامل بقا،امربه معروف ونهی ازمنکراست.

حقیقتاً آنقدراین فریضه مهم است که مقام معظم رهبری یکی از عوامل بقای اسلام را در کنارواقعه عاشورا، امر به معروف و نهی ازمنکر معرفی می کنند که البته ریشه روائی هم دارد اما متأسفانه این مسأله بسیارحیاتی برای بقای اسلام در جامعه اسلامی ما یاکاملاً فراموش شده است ویا به طور صحیح و درست معرفی نشده است،به همین خاطر تا اسم امربه معروف و نهی ازمنکر می آید اکثرِمردم وحتی برخی ازافراد مذهبی جامعه برایشان چوب وچماغ و.... متصور می شود و فکر می کنند امر به معروف ونهی ازمنکر یعنی دعوا و مرافه با برخی از زنان جامعه که حجابی مناسب ندارند.

و این برداشت غلط نه اینکه ظلم به این فریضه بزرگ می باشد بلکه ظلم به اصل اسلام است زیرا با کج فهمی و بدفهمی این فریضه مهم، اصل بقای اسلام به خطر خواهد افتاد که البته به نظر می رسد مقصراصلی در فهم اشتباه امر به معروف و نهی ازمنکردر آحاد جامعه ،عملکرد غلط برخی از مذهبی ها وبی توجهی برخی از مسئولین وحتی علمای دین است به این مسأله حیاتی.

نباید چنین تصور شود که معروف فقط حجاب است و منکر فقط بدحجابی، اگرچه حجاب یکی ازمهم ترین معروف هاست اما تنها ترین معروف نیست که احیای این معروف و مقابله ی با بدحجابی تنها ترین کار باشد زیرا چه بسا مُنکَرهای بزرگی در جامعه باشد که اصلاًبه چشم هم نمی آید که این بدحجابی و... میوه ی آن منکرهاست  که باید آنها را شناسائی کرد و با آن فسادها مقابله کرد، البته نهی از بدحجابی باروش صحیح اسلامی جای خود محفوظ است.

مقام معظم رهبری در این باره مطلب مهم و جالبی را مطرح می کنند ایشان می فرمایند:

آن فسادهائی که با چشم ظاهری در کوچه وبازار دیده می شود خیلی کوچکتراز فسادهائی است که اصلاً دیده نمی شود.کسانی که واردند،می دانند ومی فهمند که فسادهای کلان،اغلب ازدیده هاپنهان است.لذامحیط جامعه باید به گونه ای باشد که اگردرآن فسادی پدیدارشد،فرصت رشد پیدانکند و زود ازبین برود.مثل جریانهای عظیم آب.

رودخانه های عظیم دنیا را مشاهده می کنید؟هرچه در این رودخانه ها آلودگی و کثافت بریزند،کمی آن طرفتر،تلاطم آب،سربه سنگ کوبیدن آب وحرکت آب،مواد مضررا ازبین می برد ودرعوض،مواد حیاتی تولیدمی کند. محیط جامعه بایداینگونه باشد.بایدچنان زلال باشدکه اگرکسی قطره فسادی هم درآن چکاند،خودجامعه،آن را هضم کندوازبین ببرد. چگونه امکان پذیراست؟ با امربه معروف ونهی ازمنکر وبادعوت ازخیر.

بنابراین طبق حکم عقل و فرمایش رهبر معظم انقلاب ،نباید یک چنین فریضه بزرگ و حیاتی اسلام را در یک یا دو مصداق ازمواردمعروف و منکر خلاصه کرد وحقیقتاً می طلبد افراد مؤمن و دلسوز روی این مسأله کارکرده و با احیای درست امر به معروف و نهی از منکر در جامعه از ارزش های اسلامی و انقلابی صیانت کنند تا انشاءالله زمینه برای حکومت صالحین در جهان فراهم شود.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۲۷
Roholla ataei

نظرات  (۲)

۰۸ دی ۹۴ ، ۲۱:۲۲ محمد جواد اصغری
با سلام
بسیار وب زیبایی دارید 
مطالبتون رو هم مطالعه کردم 
موفق باشید
۱۰ دی ۹۴ ، ۱۶:۱۶ محمد مهدی امجدیان
با سلام
مطالبتون مفید بود
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی